16. MALU ADALAH SEBAHAGIAN DARI IMAN

16. MALU ADALAH SEBAHAGIAN DARI IMAN

Fathul Baari (Syarah Shahih Bukhari), Kitab Iman oleh Ibnu Hajar Asqolani

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللهِ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ عَلَى رَجُلٍ مِنْ الْأَنْصَارِ وَهُوَ يَعِظُ أَخَاهُ فِي الْحَيَاءِ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعْهُ فَإِنَّ الْحَيَاءَ مِنْ الْإِيمَانِ

24. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik bin Anas dari Ibnu Syihab dari Salim bin Abdullah, dari ayahnya, ia berkata, “Nabi lewat di hadapan seorang Anshar yang sedang mencela saudaranya kerana saudaranya pemalu. Maka Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda, “Biarkan dia. Sesungguhnya malu itu sebahagian dari iman.”

Keterangan Hadits:

Sifat malu ini telah dibahas sebelumnya dalam masalah iman. Adapun pengulangannya di sini bertujuan untuk membahasnya secara terpisah dengan sanad yang berbeza, sehingga perbahasan sebelumnya bukanlah perbahasan tersendiri yang tidak berhubungan dengan pembahasan dalam bab ini.

عَنْ أَبِيهِ
(dari ayahnya), yaitu Abdullah bin Umar bin Khaththab.

مَرَّ عَلَى رَجُلٍ مِنْ الْأَنْصَارِ
(Nabi lewat di hadapan orang Anshar)
Dalam Shahih Muslim lafazhnya adalah,
مَرَّ بِرَجُلٍ
“Marra” bererti melewati, kata tersebut biasa digabungkan dengan ‘”Ala” atauu “ba”.

Saya tidak mengetahui nama dua orang yang ada di atas baik yang memberikan nasihat atau yang diberi nasihat.

يَعِظُ bererti menasihati, menakut-nakutkan atau mengingatkan. Demikianlah mereka menerangkan kata tersebut. Keterangan yang lebih bagus adalah seperti yang diterangkan oleh Imam Bukhari, dalam bab “Adab” melalui jalur Abdul Aziz bin Abu Salmah dari lbnu Shihab yang lafazhnya يعَاتب أَخَاهُ فِي الْحَيَاءِ
(mencela sifat malu yang dimiliki oleh saudaranya)
Ia berkata, “Engkau sangat pemalu” seakan-akan ia berkata, “Sifat tersebut sangat membahayakanmu.”

Ada kemungkinan bahwa dua lafazh tersebut, يَعِظُ (menasihati) dan عتاب ‘itaab (mencela) disebutkan secara bersamaan dalam satu hadits, akan tetapi sebahagian periwayat ada yang menyebutkannya dan ada yang tidak. Hal tersebut dilakukan dengan keyakinan bahawa salah satu dari kedua lafazh tersebut dapat mewakili lafazh yang lain.

في termasuk “‘Fa’ sababiyah” (yang mengindikasikan sebab)
Ertinya seakan-akan pemuda tersebut sangat pemalu sampai tidak ingin meminta haknya. Sebab itulah ia dicela oleh saudaranya. Rasulullah
bersabda kepadanya, دَعْهُ ertinya, biarkan dia tetap berada dalam akhlak yang disunnahkan itu, kerana malu adalah sebahagian daripada iman. Jika sifat malu menghalangi seseorang untuk menuntut haknya, maka dia akan diberi pahala sesuai dengan hak yang ditinggalkannya itu.

Ibnu Qutaibah berkata, “Maksudnya, bahwa sifat malu dapat menghalangi dan menghindarkan seseorang untuk melakukan kemaksiatan sebagaimana iman. Maka sifat malu disebut sebagai iman, seperti sesuatu dapat diberi nama dengan nama lainnya yang dapat menggantikan posisinya.” Untuk itu, pernyataan bahawa sifat malu merupakan sebagian dari iman termasuk majaz (kiasan).

Dalam hadits tersebut, tampaknya orang yang melarang itu tidak mengetahui bahawa malu termasuk salah satu kesempurnaan iman, sehingga setelah itu ditegaskan kembali eksistensi dari sifat malu tersebut. Penegasan itu juga disebabkan kerana masalah itu adalah masalah yang harus diperhatikan, meskipun tidak ada yang mengingkarinya.

Ar-Raghib berkata, “Malu adalah menahan diri dari perbuatan buruk.” Sifat tersebut merupakan salah satu ciri khusus manusia yang dapat mencegah dari perbuatan yang memalukan dan membezakannya dengan binatang. Sifat tersebut merupakan gabungan dari sifat takut dan iffah (menjaga kesucian diri). Oleh sebab itu orang yang malu bukan orang yang fasik, meskipun jarang sekali kita temukan seorang pemberani yang pemalu. Terkadang sifat malu juga bererti menahan diri secara mutlak.

Ada pula yang berpendapat bahawa kata tersebut bererti menahan diri, kerana takut melakukan sesuatu yang dibenci oleh syariat, akal maupun adat kebiasaan. Orang yang melakukan sesuatu yang dibenci syariat, maka ia termasuk orang yang fasik. Jika ia melakukan hal yang dibenci oleh akal, maka ia termasuk dalam kategori orang gila. Sedangkan jika ia melakukan hal yang dibenci oleh adat, maka dia termasuk orang bodoh.

Adapun perkataan Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa Sallam , “Malu adalah sebahagian dari iman” mengandungi erti, bahawa malu merupakan salah satu yang mempengaruhi iman.

Al Hulaimi berkata, “Esensi dari rasa malu adalah, takut akan dosa, kerana melakukan perbuatan yang tidak terpuji.”

Yang lain menambahkan, bahawa rasa malu terhadap sesuatu yang diharamkan, adalah wajib hukumnya. Sedangkan terhadap sesuatu yang makruh, hukumnya sunnah. Namun malu terhadap sesuatu yang diperbolehkan (mubah) hukumnya masih harus disesuaikan dengan adat kebiasaan.

Inilah maksud dari perkataan, “Perasaan malu selalu mendatangkan kebaikan.” Untuk itu, dapat disimpulkan bahawa menetapkan dan menafikan mubah harus sesuai dengan hukum syariat.

Diriwayatkan dari sebagian ulama salaf, “Aku melihat bahawa kemaksiatan itu adalah perbuatan hina, dan demi kehormatan kutinggalkan kemaksiatan tersebut. Setelah itu terbentuklah ruh agama.”

Terkadang rasa malu kepada Allah lahir kerana besarnya nikmat yang diberikan, sehingga merasa malu menggunakan nikmat tersebut untuk melakukan kemaksiatan kepada-Nya. Sebagian ulama berkata, “Takutlah kepada Allah sebesar kekuasaan-Nya atas dirimu, dan malulah kepada-Nya sebesar kedekatan-Nya kepada dirimu.” Wallahu A ‘lam.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s