River Cruise Kuching 1

Kali ni aku sempat naik river cruise di Kuching ni. Tapi bukan naik feri yang besar, naik yang kecil saja. Tambang RM20 seorang untuk satu jam keliling sungai.

20120420-152436.jpg
Ni Drebar kitorang, kami tiga orang je naik taxi river ni yang warna kuning. Ok jugak driver ni dia terangkan semua pemandangan di sekeliling sepanjang sungai. Layan je la..

20120420-152648.jpg

Dalam perjalanan sejam ni, taxi river ni akan mudik ke hulu sekejap lepas tu pusing lepas tu mudik ke hilir, sampai rumah Ketua Menteri Sarawak lepas pusing balik.

20120420-152925.jpg

20120420-152943.jpg
Yang atas ni kalau tak silap dia cakap bekas kubu Raja Brooke dulu. Sekarang jadi tumpuan pelancong dan tempat lepak.

20120420-153123.jpg

20120420-153148.jpg

20120420-153210.jpg

20120420-153227.jpg

20120420-153246.jpg

20120420-153304.jpg

20120420-153317.jpg

20120420-153332.jpg

Yang gambar-gambar kat atas ni semua gambar pemandangan sebelah kiri perjalanan ke hulu. Kedai-kedai cendera mata, kedai pakaian, macam-macam la kedai yang ada di Riverside ni.

20120420-153523.jpg

20120420-153543.jpg

20120420-153601.jpg

20120420-153619.jpg
Yang gambar kat atas ni pulak menunjukkan gambar dermaga Raja Brooke dulu. Sampai sekarang dorang guna tapi jarang. Sebelah dia gambar masjid. Wallahualam, nama masjid tu tidak diberitahu oleh Drebar perahu tu.

20120420-153924.jpg

Sampai kat kampung Melayu di atas ni, kami pun patah balik untuk mudik ke hilir pulak.
Di sekeliling Sungai Sarawak ni, terutama seberang Sungai Sarawak kebanyakan kampung-kampung Melayu Sarawak. Aku tak ingat nama kampung-kampung tu, tapi sempadan kampung-kampung tu dekat, jadi sepanjang perjalanan kami ni lebih kurang 15 kampung kami lalui.
Bersambung…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s