Keropok Lekor Pj telipok

20120412-032026.jpg

4 thoughts on “Keropok Lekor Pj telipok

  1. Salam saya pelajar mmu.saya nak tny boleh saya dpt kan akaun pembelian bisnes ni tak?contoh maklumat yg saya perlukan,ialah brp starting cost buka bisnes,bahan mentah sebulan yg dibeli,brp pekerja dan brp gaji mereka dlm sebulan,dan juga cost2 sampingan seperti utilities,transportation,advertising cost..saya sgt hargai jika boleh menerima maklumat ini

    • Saya minta maaf sebab bukan perniagaan ni saya punya. Cuma saya tinggal di taman tu je. Kebetulan ter ambil gambar stall tu. Lagi pun sekarang saya tengok business tu dah tutup atau pindah ke tempat lain.
      Tapi memang sedap keropok dia. Di kampung Likas saya pernah ternampak yang satu brand. Mungkin ada rangkaian francais. Kena dapatkan maklumat dari peniaga sendiri atau google di internet.

    • Tapi kalau hendak tanya starting cost business mcm ni. Boleh kita buat pengiraan sendiri. Yang paling penting kos gerai, kalau macam yang di gambar tu gerai tu dia sewa/tumpang pada kedai makan tu. Cuma dia simpan papan tanda dia di gerai tu. Kalau upah orang buat gerai tu kalau di Semenanjung murah lagi kot. Dalam lima ratus sampai 2 ribu. Tengok la kalau termasuk dapur mahal sikit kot.
      Kalau macam di gambar tu, bekalan keropok tu mesti ada pembekal yang tetap dalam rangkaian tu. Harga murah sikit. Transport pun tak payah, kalau pembekal sendiri hantar bekalan.
      Yang di taman tu dia seorang saja. Tiada pekerja. Saya rasa Gp ratio dalam lebih kurang 50%-75%. Net profit bergantung kepada jualan dan pasaran, dan kos tetap bulanan. Kalau di tempat yang ramai pelanggan ok la business macam ni. Kos kos lain, kos utiliti, gas, wrappers, lesen, dll. Ntah, Wallahua’lam saya katakan ni dari pemerhatian saya je tau. Maaf kalau salah.

Tinggalkan Jawapan

